وال استریت ، پروستوریکا نظام سرمایه داری
اجتماعي
وال استریت ، پروستوریکا نظام سرمایه داری
چهار شنبه 20 مهر 1390 ساعت 9:18 | بازدید : 870 | نویسنده : داريوش | ( نظرات )

 

پیروان مکتب اقتصادی سوسیالیست  در طول سیطره سوسیالست بر بخش اعظمی از کشورهای جهان ، که به بلوک شرق مشهور بودنند  شاهد ناکارآمد بودن مکتب فوق چه از منظر اقتصادی و چه  به لحاظ سیاسی بودنند . پاسخگو نبودن سوسیالیت به سئولات اساسی جامعه باعث روگردانی پیروان آن مکتب در سطح وسیعی از کشورها بلوک شرق شد ، نارضایت های موجود  در نهایت منجر به فروپاشی شوروی به عنوان پایگاه اصلی این نظام شد. در پی فروپاشی شوروی کشورهای بلوک شرق یکی پس از دیگری پرچم تسلیم را برفراشتند .  آن زمان ما به عنوان دانشجویان اقتصاد خود را بسیار خوش شانس می پنداشتیم که در این مقطع زمانی با چشمان خود شاهد به بن بست رسیدن یک از دو مکتب اقتصادی بودیم . از طرفی اصول اقتصادی مکتب کاپیتالیسم ویا همان اقتصاد آزاد و مبتنی بر بازار بر اساس اندیشه های آدام اسمیت شکل گرفته بود ، به طور که همگان به طور متفق ایشان را بنیان گذار علم نوین اقتصاد می نامند . در آن هنگام همگی ما می پنداشتیم که هیچگونه نقصی در تئوری های کاپیتالیسم وجود ندارد . این اصول در مقاطع مختلف زمانی توانسته بود به درستی از بحرانهای اقتصادی سر بلند بیرون آمده و به عنوان تنها راهبر اقتصاد  در معتبر ترین کالج ها جهان خود نمایی کند . شاید بعد از به وجود آمدن بحران 1930 همگی می پنداشتند که راه گریزی برای این بحران وجود ندارد ولی دست نامرئی آدم اسمیت با کمک کینز بار دیگر معجزکرد . در این حین کینز با خلق راه کاری جدید اصول حاکم بر  اقتصاد سرمایه داری را با اندک تغیییری حفظ کرد و نشان داد که تئوری های این نظام با قدری اصلاحات باز هم کارائی لازم جهت هدایت بازار را دارد. کینز را می توان ناجی کاپیتالیسم نامید.  کینز بعدها در میان استاتید علم اقتصاد طرفداران فراوانی پیدا کرد که به آنها کینزینها می گفتند . آنها بر این باور بودنند که اگر  خللی در بازار به وجود آید  با هدایت اهرم های پیش بینی شده می توان بازار را مجدداً به حال تعادل باز گردانند . ولی ظاهراً بحران اخیر مالی که نظام سرمایه داری را مورد حمله قرار داده است  با گذشت سه سال هنوز نتوانسته اهرم های لازم را جهت حفظ و تعادل بازار فعال سازد . این شک و دودلی  از زمانی شدت گرفت که در 17 سپتامبر عده ای جوان در خیابان وال استریت واقع در محله منهتن نیوریورک دست به تجمع اعتراضی علیه نظام سرمایه داری زنند. خیابان وال استریت به دلیل واقع شدن بورس اوراق بهادر نیویورک  که بزرگترین بازار مالی دنیاست به نماد سرمایه داری جهانی تبدیل شده است . در واقع اشغال این خیابان الگویی از تجمع اعتراضی جوانان مصر در میدان التحریر می باشد . و شاید بتوان آن را نمادی از بازگشت دنیا متمدن امروز که آمریکاه دایه دار آن است به نظام قبل از سرمایه داری کنونی نامید . آنچه ما را وا داشت تا قلم به دست گرفته و این نوشتار را به تحریر درآوریم پاسخ به سئوالات زیر می باشد که اصول اقتصاد سرمایه داری را مورد هدف قرار داده است.

1-    آیا دست نامرایی آدام اسمیت دیگر قادر به تعادل در بازار نیست ؟

2-    آیا پایان راه کاپتالیسم فرا رسیده است .

3-    آیا وال استریت، پروستوریکا نظام سرمایه دارسیست ؟

4-    اگر فرض را بر این قرار دهیم که جریان وال استریت منجر به نابودی نظام اقتصادی کاپیتالیسم شود ، چه نظام باید جایگزین شده تا بتواند راهبری اقتصادی را در دست گیرد ؟

5-    آیا می توان تئوری های ابتدائی اقتصاد اسلام را که بزرگانی مانند  دکتر صدر پیشنهاد داده اند گزینه مناسبی جهت جایگزین شدن در نظر گرفت ؟

کلیه سئوا لات فوق چالش های هستند که اقتصاد جهان در حال حاضر با آن روبه روست ، باید نشت و منتظر بود که آیا کاپیتالیسم می تواند بر بحران فوق غلبه کند یا نه ؟ پاسخ به این پرسش نیازمند قدری صبوریست .

 

 

 


موضوعات مرتبط: تاریخ , ,

|
امتیاز مطلب : 66
|
تعداد امتیازدهندگان : 18
|
مجموع امتیاز : 18


مطالب مرتبط با این پست










می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








منوی کاربری


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
آخرین مطالب
خبرنامه
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



دیگر موارد
چت باکس

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)
تبادل لینک هوشمند

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان آسمان آگاهي و آدرس aflak.LoxBlog.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.






آمار وب سایت

آمار مطالب

:: کل مطالب : 233
:: کل نظرات : 97

آمار کاربران

:: افراد آنلاین : 1
:: تعداد اعضا : 7

کاربران آنلاین


آمار بازدید

:: بازدید امروز :
:: باردید دیروز :
:: بازدید هفته :
:: بازدید ماه :
:: بازدید سال :
:: بازدید کلی :